Evangeliska Frikyrkan och en del av dess historia (Örebromissionen) är en del av Sveriges evangelikala baptistiska historia. Torp har blivit en slags väckelseinstitution ja en verksamhet med likheter med pingströrelsens Nyhemsvecka.
Historian om Torp redovisar man själva så här
https://efk.se/torpkonferensen/om-torp/konferensens-historia.html
Till årets konferens hade EFKs ledning låtit en kristen HBTQ i aktör få delta med en utställning i den evangelikala konferensen. Sådant hade aldrig skett.
Organisationen kallar sig Ekho kallar sig också för ”kristna regnbågsrörelsen”.
EFK Ledaren Ingemar Forss sade till Världen idag den 8 maj att man önskar ha ”en bred linje” och EFK måste inte stå bakom allt vad de olika utställarna tycker-
Just det argumentet är ett eko vad Jenny Dobers från Equmeniakyrkan använde när hon aktivt deltog i Pridefestibal i Stockholm och också bidrog till festivalens ekonomi. Detta har redovisats noga i denna blogg för ett antal år sedan. Likheten i huvudargumentet är beslutet att ”låta något ske men inte ta ansvar för nämligen beslutet att låta det ske som förväntas ske.”
EFKs ledning och missionsdirektorer som väntar på att rörelsen skall mogna in i Ishtars ideologi.
Såsom man inte riktigt vet vad Ishtars festival är och vilka andliga krafter som styr den eller som i Torpfallet vilka krafter och vilka strategiska mål som ligger bakom ambitionen att delta med en utställning.
Den fortsatta argumentationen i Ishtars namn handlar om nyttan med dialog och öppenhet. Dessa argument är standard i dessa sammanhang.
Ekho skriver själva att tack vare dem så har många samfund ändrat sina uppfattningar om sexualitet och könsidentitet.
Så där finns en ärlig uppriktig och redovisat ambition att genom samverkan och deltagande ändra kyrkans synsätt på Bibelordet. Vidare vill man driva att att HBTQ i utlevande skall kunna få alla tjänster i församlingen samt
- ”att teologi, undervisning och liturgi skall formas tillsammans med hbtq-personer”.
- Men trots att organsationens mål krockar med kyrkans har kyrkoledningen ändå inbjudit dem att agera i själva konferensen som utställare.
- EFK ledningen proklamerar att man inte vill ha en ”smal linje” utan bredd och att man inte granskar vad varje utställare står för i varje enskild fråga,
- Det är svårt att låta bli att tänka på hur EFKs ledning skulle agerat om Alternativ för Sverige eller riksdagens näst största parti SD skulle villa deltaga med deras syn på kyrka och tro. Det är nog ytterst tveksamt att de argument som framförs av Fors mfl skulle kunna edföra att SD flaggan vajar över Torp 2025….
Men sen ändra EFK sin uppfattning. Tvärvände.
Den 20 maj redovisar Världen idag att EFK backar. Ekho får inte delta.
Missionsdirektor Newman säger att ledningen mött många negativa reaktioner ”framför allt angående timeningen”-Man vill ej heller öka ”spänningen” i organisationen.
EFK säger sig ha missbedömt laddningen i frågan
EFK säger rakt ut att ”rörelsen inte är redo att ta emot Ekho….
Man också chockad över det hat och den homofobi man fått del av.
I tidningen Sändaren redovisar man tvärstoppet
Sändaren klipper ut text från EFK hemsida där ledningen framför detta:
”Så säger EFK
På EFK:s hemsida motiverar missionsdirektorerna Linalie Newman och Ingemar Forss sitt ställningstagande så här:
* Vi som missionsdirektorer vill inte öka på spänningen i denna fråga i rörelsen.
* Vi förstår kritiken om att timingen inte var bra inför kongressen.
* Vi missbedömde vilken laddning det skulle bli att låta EKHO/Kristna regnbågsrörelsen vara en av utställarna på Torpkonferensen.
* Vår samlade bedömning blir att rörelsen inte är redo att ta emot EKHO/Kristna regnbågsrörelsen som en av utställarna.”
De sista två raderna är kongeniala med vad man anfört om timing mm. Man använder kanske lite dolt och försynt ett ord man lätt glider förbi. ”Vår samlade bedömning (kyrkoledningens) blir att rörelsen inte är redo att ta emot EKHO/kristna regnbågsrörelsen,,,)
Formuleringen innehåller flera dolda men egentligen väldigt tydliga budskap om vad ledningen tänker.
Rörelsen anses inte redo…. Den utsagan betyder att man förutser att det kommer att bli en mognad eller situation där man ÄR MOGEN. Dvs en slags acceptens av rörlsens ideologi och ambition att
- ”att teologi, undervisning och liturgi skall formas tillsammans med hbtq-personer”
EFK ledning ser ut att ”backa på grund av det som man uppfattar som homofobi eller hat. Det kan så vara att människor uttrycker har. Det är ej acceptabelt. Alla är vi syndare och i behov av NÅDEN. Men det är inte ovanligt att HNTQ aktiva upplever klassisk kristendom som förkunnas som hat hot eller homofobi då den berör de alla djupaste frågorna. Självklart är empati och kärlek alltid drivkraften för dem som vill dela Guds ord med andra. Men ordet kan också uppfattas starlt och negativt om det går på tvärs med egna värderingar.
Då gäller det att välja väg-
EFK ledningen duckar ett tag då ropen från väckelserörelsen har blivit högljudda och där risken är mycket tydligt att EFK delas i en bibeltrogen och en liberalteologisk fåra. Preci som Equmeniakyrkan som satt sig ned helt och hållet i den fåran och valt väg i Ishtars anda.
Faran är inte över.
I Nerikes allehanda ( som skrev en artikel om nejet på torp) kommentarsfält skrev en företrädare för ekho att de blivit kontaktade och erbjudna plats på torpkonferensen . Så efk ville verkligen få dit dom. Det säger allt om var ledningen står.