Kristendomens största villolära genom tiderna. Ja, vad är det? Vad är det som gjort den största skadan på en personlig kristen tro? Förslagen kan vara många. Katolikernas månghundraåriga försök att hindra vanligt folk att själva läsa Bibeln kan vara ett svar, men det är dock inte en direkt villolära. En villolära är något mer handfast. Ett försök att läromässigt vrida Guds kraft och liv ur den enskildes praktiska liv.
Jag hävdar att barndopet är den största villoläran.
Varför? Jo, därför att den bär med sig flera praktiska konsekvenser som kanske inte direkt syns utan erfarenhet och en djupare inblick. En lära som kastrerar del av kristendomen och även glädjen.
En av dessa viktiga konsekvenser som brukar saknas i en barndöpt människas liv är frälsningsvisshet. Visshet om den personliga frälsningen är en förutsättning för fasthet och en ogrumlad tro som ger glädje. Bibeln säger tydligt att genom hjärtats tro blir man rättfärdig och genom munnens bekännelse blir man frälst. Ett sätt att bekänna och visa sin omvändelse för andevärlden, medmänniskor och sig själv är att omgående låta döpa sig. Detta offentlig dop kan i någon mån påminna om vigselakten i äktenskapet. Man gör det en gång för alla och tvivlar sedan inte på att man är gift. En visshet att man hör ihop. Detta äktenskap behöver inte bekännas om och om igen. Man är gift. Därför är det något verkligt osunt när Svenska kyrkan och besläktade samfund åter och åter står upp och gör Bekännelsen. Trosbekännelsen.
” Vi tror på Gud allsmäktig osv ”.
I grunden är detta bekännande ett uttryck för bristande visshet då man skall kungöra för sig själv och andra att man tillhör Herren. Vecka ut och vecka in står man där och bekänner utan att någonsin få denna visshet som ett enkelt troende/frälsningsdop kan ge.
Konstig lära.
Då man försöker förstå argumenten från barndöparna hur hela denna konstiga lära med barndopet uppkommit samtidigt som en tydligt bristande visshet om frälsningen finns i deras predikningar. Ja, läser man deras skrifter och postillor så finner man cirkelresonemang och argument som inte leder någonstans. Och då talar jag om de i mitt tycke mest intelligenta och begåvade predikanter jag studerat. Martin Luther, C.O. Rosenius, P. P. Waldenström och norske O. Hallesby. Fantastiska predikanter med stor andlig rikedom som gett mig oerhört mycket och som jag inte på något sätt kan jämföra mig med. Men som tyvärr på något sätt sätt fastnat och uppfostras i denna för dem omistliga tradition. För det Bibeln lär ut är en helt annorlunda lära och det finns inte ett enda stöd i Bibeln för barndopet. Okej, jag vet att min tonårslärare sa ” han lät döpa sig med hela sitt hus” som argument för barndopet. Men det är absolut inte okej att grunda och koka ihop en helt annorlunda doplära med konfirmation, barnbegjutning, faddrar och vattenstänkning av spädbarn. Sannolikheten att det fanns spädbarn hos en chef i mogen ålder för fängelset är i mitt tycke minimalt. En fängelsechef var välavlönad och hade tjänare och tjänarinnor och också säkert barn som ’ hörde till hans hus’. Men oavsett detta och att som barndöparna gjort grunda en `hitta-på-lära`av detta bibelord är helt förkastligt. I synnerhet när nya testamentets doplära är så entydig. Jag vet inte ens om de av de kristna samfunden allmänt betraktade villoläro-samfunden sysslar med sådant. Dock finns det en nutida motsvarighet…
En annan praktisk konsekvens är det som Paulus talar om i Romarbrevet 6 : ” Eller vet ni inte, att vi, så många som döptes till Kristus Jesus döptes till hand död” v.3. Synden som omger oss och vill dra oss från Kristus ”hur skulle vi ännu kunna leva i den?” v2. Då vi låter döpa oss är det något inom oss som drar ner oss som stannar kvar i dopgraven. Det direktföljande dopet efter frälsningsupplevelsen hindrar fienden att nå oss och förgöra oss. Jämför Israels barns uttåg ur röda havet där folket ’döptes’ till Moses och fienden gick under då havet kom tillbaka. De blev ögonblickligen befriade. Vi har många gånger begått ett allvarligt fel då vi väntat med att döpa t.ex. alkoholister som velat bli kristna. Vi ska först se att det håller… När det är precis tvärtom. Döper vi dem bibliskt direkt så håller det också.
Slut del I
Torbjörn S Larsson