I föregående inlägg (26 mars 2021) belystes den process som nu drar fram över Evangeliska Frikyrkan. Kommer den evangeliskt inriktade kyrkan att gå på samma väg som den allt mer liberalteologiskt inriktade Equmeniakyrkan som år för år avvecklar det som varit kvar av svensk baptism i Svenska Baptistsamfundet?
Inlägget fick titeln:
”Att spräcka ett samfund. Del 2”
Genom en särskild plan som just nu håller på att genomföras i EFK:s största församling i Örebro revideras den historiska synen på Guds ord.
EN församling som är del ev EFK och den Evangeliska alliansen i Sverige med teologiska grunddokument som handlar om en sann bibeltrohet, är på väg att förändra sitt förhållande till Guds ord.
Nu bryts den klassiskt kristna synen på Guds ord bort och ersätts av en samhällssyn som är annorlunda och som ser det evangeliskt kristna som exkluderande och reaktionärt. Bibeln ”tolkas” som vägledande för ett gott och rättfärdigt liv utifrån den samhällskontext vi har idag. ”Liberalteologi” används ofta som ett begrepp runt denna förändring.
Att bibeln och den kristna tron ser äktenskapet som något som enbart gäller man och kvinna utgår från en direkt läsning av bibeln. Bibelläraren och teologen Björn Donobauer en gång utbildad på Baptistsamfundets pastorsutbildning Betelseminariet uttrycker sina tankar utifrån den förändring som man vill genomföra i en församling i Örebro. Han har tidigare skrivit om detta på sin blogg under rubriken Krisen Pride.
Lausannedeklarationen
Många evangeliskt inriktade kyrkor har undertecknat den så kallade Lausannedeklarationen, ett slags bekännelseverk till klassisk bibelsyn. Deklarationen inspirerades av evangelisten och baptisten Billy Graham. EFK ställde sig bakom denna bekännelse.
Här följer Lausannedeklarationens bibelsyn:
Vi bekräftar vår tro på både Gamla och Nya testamentets gudomliga inspiration, sanning och auktoritet i dess helhet, såsom Guds enda skrivna ord, utan fel i allt som det påstår och det enda ofelbara rättesnöret för tro och liv.
Vi bekänner också att Guds ord har kraft att fullborda hans frälsningsplan. Bibelns budskap riktar sig till hela mänskligheten, ty Guds uppenbarelse i Kristus och Skriften är oföränderlig. Genom Bibeln talar den helige Ande också idag. Gud upplyser sitt folks sinnen för varje kultur för att det på ett levande sätt med egna ögon ska uppfatta sanningen. Så uppenbaras för hela församlingen mer och mer av Guds mångfaldiga visdom.
Björn Donobauers kommentarer och undervisning
I dyningarna efter den osaliga omröstningen om samkönade äktenskap i EFK församlingen i Örebro efterfrågas ett mildare tonläge från dem som vill hålla fast vid en ”klassisk” syn.
Det är att alldeles missa poängen. Vad det hela handlar om är detta:
För att försvara ’Pride’ och alla dess följdeffekter, och fortsätta att låtsas att det är en ’kristen’ dygd att göra det måste man göra följande åverkan på det som är all kristen tros fundament.
Man måste koppla loss kristen tro från de heliga skrifterna som sådana och endast ha kvar ytterst små fragment, fragment som godtyckligt väljs av dem som är väl medvetna om att det som den kristna kyrkan till för några decennier sedan höll för sant, omöjliggjorde att kyrkan gav ens en handsbredd utrymme åt ’Pride’ i någon som helst form.
Priderörelsen och alla dess försvarare måste göra följande våld på de heliga skrifterna:
1 Den och de måste förneka att Gud Skaparen har gjort sitt verk fullkomligt och att Guds avbild på jorden är Människan, skapad till man och kvinna. Den ursprungliga skapelseordningen följer som en röd tråd genom den historiska försoningshistorien och samma grundtes om vad som är Guds vilja upprepas i båda förbundstestamenten. Hela skriftens sammanlagda förståelse är denna, människan är man och kvinna och släktets överlevnad hänger på den biologiska ordningen.
2 Den måste förneka att syndafallet är och var en omstörtande start på ett omfattande förfall, inte början på en lysande evolution. Priderörelsen förfäktar att den har en progressiv och människovänlig syn på individens frihet och att övergivandet av ’moraliska protokoll’ är en frihetsyttring. Bibelns budskap är raka motsatsen: förfallet i de mellanmänskliga relationerna är progressivt på samma sätt som förstörelseprocessen i ett ruttnande ägg, det är visserligen en slags utveckling, men knappast åt rätt håll. Dessutom pågår en gradvis degeneration av människan som sådan. Genetiskt, biologiskt och moraliskt förfall.
3 Den måste förneka att Gud är den samme från evighet till evighet och att Hans ord gäller för all tid. Gud måste visa sig vara anpassningsbar till våra föränderliga normer, annars får Gud vackert ge sig av. För det är inte Priderörelsens budskap att: ”ske din vilja, inte min.” Tvärtom det är människans egen vilja som Gud skall instämma i. Hur dessa som kallar sig kristna förhåller sig till ”Fader vår” är sannerligen en gåta. Men hyckleriets ansikte är aldrig så fagert som när det uppträder i klerikala ornat. Alla de lagar som gavs av Gud är inramade av Guds egen heliga karaktär och väsen.
”Ni skall vara heliga, ty jag är Helig.” Lagarna gavs för att människan, som bara är gäst och främling i Guds värld skulle kunna leva i den världen utan att landet skulle spy dem ut. Om de orenade landet genom att leva på tvärs mot dessa, ägarens föreskrifter, kan de som släkte, som folk, som politisk enhet inte överleva.
När slutade Gud vara Gud?
4 Den måste förneka att det är någon fara på taket när man av syndakatalogerna gör pappersmassa och drar löje över ”de konservativa” som envist säger: gör inte så om ni vill leva.
” Du ska veta att i de sista dagarna blir det svåra tider. Människorna kommer att vara egenkära, pengakära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvallriga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, hänsynslösa och högmodiga. De kommer att älska njutning mer än Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!”
Nej, nej säger kyrkorna idag: vi skall gå i samma tåg som de, för de är ju alla av samma skrot och korn som vi. Vi hyllar insikten om att det inte finns någon skillnad mellan den troende och den icke ännu troende. Alla är vi Guds barn.”Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. Allt som är i världen – köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda – det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja består för evigt.”
Behöver det påpekas att Högmod är detsamma som ”Pride”? Och att högmod alltid går före fall?
5 Den måste förneka att människan är en syndare som måste bli räddad från sin synd och sina synder tillika. Den enda synd som ännu finns kvar att tala om är, förvänt nog, deras synd som inte godtar att synden upphöjs till norm och att man skriver om sin troslära till att högakta syndaren medan den ännu håller fast vid sin rätt att synda. ”Ni är kärlekslösa, säger de, ni skall älska till och med era fiender, för Gud är kärlek!” Det de naturligtvis bortser ifrån är att kärleken är stor just för att den är villkorad. Det vill säga den är till för att rädda de som var förlorade, redan förlorade, och att den kärleken är till för att befria dem från det som gjorde att de var förlorade: deras ’pride’.
6 Den måste förneka de insikter om vart ett moraliskt förfall av detta slag med automatik leder . Följande delar av Guds ord får inte citeras och får inte användas emot dem. Hävdar de. Dock är Gud av motsatt uppfattning.
” Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt.
7 Den måste förneka att sann kristendom mynnar i en radikal skillnad mellan ett liv i ’köttet’ och ett liv i ”Anden”. Att leva i köttet är att höja den opånyttfödda människans normalliv till normen för vad det är att vara människa. Att vara en kristen är att ha kommit till den människans vägs ände. Den som inte är född på nytt kan inte se Guds rike. Än mindre komma in i det.
Vem vågar göra sig till tolk för en sådan radikal förvanskning av ”den tro som en gång för alla är given åt alla de heliga.” Det är bara att läsa och lyssna.
8 Den måste totalt ignorera allt Gud säger om den kommande domen över all orättfärdighet och invagga människor i tron att Gud inte bryr sig, eller rentav uppskattar att det som sedan 4000 år i klartext beskrivits vara i direkt uppror mot Gud, nu är helt i enlighet med Guds vilja!
”Detta är nu det andra brevet som jag skriver till er, mina älskade. I båda har jag med mina påminnelser velat väcka ert rena sinne, så att ni tänker på det som är förutsagt av de heliga profeterna och på budskapet från Herren och Frälsaren som ni har hört från era apostlar.
Framför allt ska ni veta att det i de sista dagarna kommer hånfulla människor som drivs av sina begär och som hånar er och säger: ”Hur går det med löftet om hans återkomst? Sedan fäderna dog har ju allt fortsatt precis som det varit sedan skapelsens början.”
De bortser medvetet från att det för länge sedan fanns himlar och en jord som uppstod ur vatten och genom vatten i kraft av Guds ord. Genom vatten och Guds ord dränktes den dåtida världen och gick under. Men de himlar och den jord som nu finns har genom samma ord sparats åt eld och bevaras fram till den dag då de gudlösa människorna ska dömas och gå under.
Men en sak får ni inte glömma, mina älskade: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon ska gå förlorad utan att alla ska få tid att omvända sig. Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då ska himlarna försvinna med våldsamt dån och himlakropparna[a]upplösas av hetta och jorden och dess verk inte mer finnas till.
När nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt bör ni då inte leva medan ni ser fram emot Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta! Men efter hans löfte ser vi fram emot nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor.”
9 Den måste göra en helomvändning när det gäller sexualitetens plats i människans liv. Denna egenhet hos människan att hon genom sexualiteten både förökar sig och binder sig i starka allianser med sin medmänniska är en gåva, en charisma, och den förblir en gåva så länge den inhägnas av Skaparens intentioner och begränsningar . Inte för inte upptas en stor del av Guds lag av gränssättningar för sexualitetens utlevande. Sex är en egenskap och en gåva. Priderörelsen omdefinierar människan och gör hennes förmenta sexuella identitet till en definition av vad människan är. Hon är inte längre skapad till Guds avbild utan definieras utifrån det urartade könslivets vrångbild. Det som är en sekundär egenskap av jordiskt begränsat slag görs till gudom. Den vanligaste avgudadyrkan i världen är ”baalsdyrkan”. Den har sexualiteten som en del av riten och barnamorden som logisk pendang. Samma människor som stolt följer Prideflaggan leder försvaret för aborten.
10 Den måste förneka att Jesus är Herre. Den kyrka som ansluter sig till Pride måste tvinga Jesus Kristus, Guds son, till abdikation och sätta sig själv och sina sjävvalda ’auktoriteter’ i Hans ställe. Att de därigenom förlorar sitt mandat att tala som om de vore bemyndigade av Honom förstår de inte. Och de är falska lärare som drar med sig sina får till avgrunden. Deras egentliga religion är enbart ett kittlande av öronen hos dem som vill ha rättigheter utan att bejaka sina skyldigheter ”att tala vad sant är”.
Detta är vad den nya ‘teologin’ ytterst handlar om. Den rycker undan fötterna på den 2000 åriga kristna kyrkans tro. Och vad de som utför ryckandet inte förmår att begripa är att de rycker undan fundamentet för sin egen trovärdighet och rätt att kalla sig Kristi tjänare.
Björn Donobauer
Författare, Bibellärare
Doncaster, United Kingdom