I denna blogg har vi tidigare skrivit om Equmeniapastorn Esther Kazen. Hon har jobbat som församlingsföreståndare i en Göteborgsförsamling. Numera har hon andra uppdrag och har fått utökat förtroende som ordinerad pastor och generalsekreterare i Sveriges Ekumeniska Kvinnoråd.
Så här presenteras Kazen av Equmeniakyrkan;
”Esther Kazen
Esther Kazen är generalsekretare på Sveriges Ekumeniska kvinnoråd och har ett haft ett engagemang i uppropet #sanningenskagöraerfria som var en del av Metoo-rörelsen. Esther är även ordinerad pastor inom Equmeniakyrkan.”
I Kazens instagram för hon samtal ger råd och undervisning till sina följare. Hon biträder att hon är ordinerad pastor och uppträder ofta i sin ämbetsdräkt såsom i flödet nedan.
Hennes roll inom svensk kristenhet är nu mer central. Hon är generalsekreterare i Sveriges Ekumeniska kvinnoråd. Hon är det i sin roll som kyrkoföreträdare. Kazens synpunkter om tex homosexualitet är väl känd och hon har en helt annan uppfattning om det än vad som finns i klassisk kristen tro eller utifrån den undervisning som ges i Bibeln.
Polysexualitet dvs sexuella relationer med flera samtidigt är något som hon behandlar utifrån frågan om det är ok för kristna. Så i sin pastorala roll som av Equmeniakyrkan ordinerad pastor och själavårdare inför hon ett helt nytt läroparadigm. Hennes teologi eller kristendomsinfluerad etik är nog extremt ovanlig. Man kan fundera på varför hon inte för fram sina åsikter på Hönökonferensen där många väckelsekristna fd missionsförbundare nog skulle fundera på i vilken kyrka de hamnat.
Läsare av denna blogg kan nedan läsa några korta inlägg pastorala dialog , undervisning och svar. Bibeltolkning och teologisk tolkning kan varje läsare nog ana. I en kyrka där styrningen avses ske med gemensam kyrkoledning och regionala kyrkoledare med andligt ansvar och ledarskap, kan man ju fundera på om de kyrkliga orden har något värde eller om detta är Equmeniakyrkans totalt förändrade sk. liberalteologiska bibelsyn.
Nedanstående klipp är utan våra kommentarer direkt från hennes egna instagramtext:
feministpastorn
Det finns kyrkor som rekommenderar celibat för personer med viss sexuell läggning. Och visst får en leva i celibat om en vill. Men för den som vill dela livet med någon, ha sex med någon, kyssa någon eller storhandla på Willys med någon – så rekommenderar jag istället samliv. Med valfri person. Oavsett pronomen. Så länge personen/personerna ifråga själva vill dela livet, ha sex med, kyssa, eller storhandla på Willys med dig.
Det jag vill säga är alltså att JA jag är övertygad om att det är fullt kompatibelt att vara kristen och samtidigt dela livet med någon en älskar. Med sex och barn och allt. Om en vill. (Och i övrigt även fullt kompatibelt att vara kristen och sambo, gift, skild, leva i kollektiv, singel, monogam, polyamorös, asexuell, förälder, att aldrig vilja ha barn… Det går alldeles utmärkt att vara kristen och leva i något annat än hetero-tvåsamhet-med-barn-livet. Men självklart är även det kompatibelt.)
Vill du läsa mer om VARFÖR jag är övertygad att detta är okej? Läs mina tidigare inlägg ”Bibeln & Kärlek” och ”Bibeln & Sex” och ”Att läsa Bibeln”
mr.purplepills
Vad är din åsikt till att ha engångsligg, sex utan kärlek eller sex utanför en relation? Även om många progressiva kristna tycker det är okej att ha sex utanför äktenskap så finns det fortfarande väldigt många som fördömer eller moraliserar de som väljer att ha sex utanför förhållande eller/och sex utan kärlek. Därför jag frågar.
-
-
feministpastorn
@filippan_jhej! Jag fick ganska många frågor om just polygami efter detta inlägg och har avvaktat lite med att svara för att formulera mig rätt, men kortfattat vet jag att det finns polyamorösa kristna människor och de måste få finnas. Många av samma argument kan användas som när vi pratar om samkönade relationer till exempel.
-
feministpastorn
@filippan_jsen finns det också en skillnad på klassisk polygami och att vara polyamorös. Och som för alla sorters relationer så är det ju viktigt att ingen är i relationen mot sin vilja, behandlas illa osv.
-
– En fråga till pastor Kazen om ”engångsligg”, sex utan kärlek
-
Vad är din åsikt till att ha engångsligg, sex utan kärlek eller sex utanför en relation? Även om många progressiva kristna tycker det är okej att ha sex utanför äktenskap så finns det fortfarande väldigt många som fördömer eller moraliserar de som väljer att ha sex utanför förhållande eller/och sex utan kärlek. Därför jag frågar.
– Den ordinerade Equmeniapastorns rådgivande svar på frågan om ”engångsligg” och sex utan kärlek
-
-
– feministpastorn
@gsus_kristus hej! Jag tycker som i mycket annat att så länge det görs med respekt, samtycke och fri vilja så är det 👍🏼 jag vet att jag nog är mer ”liberal” i detta än många av mina medkristna, men jag tror verkligen inte det är något ”syndigt”. Som med det mesta annat så är det ju viktigt att vara försiktig och lyssna på sig själv, det kan ju såklart bli komplicerat med sex utan känslor, men inte nödvändigtvis. En bra riktlinje är väl att vara rädd om sig själv och den en är med 😊
Fortsättning följer
Esther Kazen som driver sin egen blogg gör det i rollen som pastor. Såväl i fråga om dialogen mellan de många följarna som i yttre form såsom Equmeniakyrkans ämbetsdräkt är kommunikationen tydlig. Bloggen innehåller ömsesidig dialog med en ordinerad pastor i Equmeniakyrkan. En pastor som också numera är generalsekreterare för Sveriges Ekumeniska kvinnoråd vilket ger en bred yta för kommunikation och grund för förtroende.
Vad betyder då den kyrkans ordination?
Delar Equmeniakyrkans ledning sin ordinerade pastors åsikt om polysexuella relationer och engångsligg utan känslor??
Ämnar och är det lämpligt att den regionala andlige kyrkoledaren handleda den ordinerade?
Den frågan återkommer i kommande blogginlägg.
blg
-
-
-
Enligt dina åsikter skall Gud och hans ande som förklaras i bibeln ändra sig efter till det som passar människan. I bibeln står det tvärtom. Människan skall anpassa sig efter Gud. Vågar du inte stå för Guds ord utan skall vara modern. Ett förslag byt yrke.
Hej Annchristine! Tack för Din kommentar. Den öppnar för en förklaring vilket jag är glad för. Pastor Kazens budskap, dialog och undervisning är enlgt min mening på tvärs mot Bibeln i de stycken jag redovisat. På tvärs mot kyrkan. Som Du ser i rubrik texten ges en antydan att de kanske är makten från guden Baal som smygt sig in i denne pastors tankevärld och undervisning.
Vi lever i världen och måste hantera världen som kristna utifrån Guds ord och kallelse. Jag vill stå för Guds ord och möta världen med det. Inslagen i just detta inlägg visar i sin nakenhet hur eländigt det kan bli om man hanterar tron så att vardagstänkande utifrån popularitet och majoritetstänkande styr kristen tro. Då hamnar man fel.
För mig var Kazens texter såväl de som jag klippt fram så tokiga att jag inte kommenterade dem. Ledsen om du uppfattade det som att jag stödde dem.
Yrkesbyte nja… den tiden är förbi../LG
Kära Klassiska Baptism bloggare
Utan att känna till Feministpastorn förutom inslaget i morgonstudion idag och lite surfande på nätet har jag följande frågor till Er
1 _Är det bättre att ”mörka” företeelser som förekommer bland alla troende såväl som icke-troende tex Katolicismens mångåriga pedofila präster alltså är celibat gott eller ont påbud?
2 Vad är det konkret för skillnad med sex före äktenskap jämfört med sex efter att man ingått äktenskap dvs ”tvånget” att gifta sig i alltför tidig ålder när man faktiskt fortfarande inte har en fullt utvecklad mognad=hjärnan anses fullt utvecklad vid 25 år
Dvs inte alltför sällan blir det skiljsmässa
3 Är befrielseteologi ont och bokstavstrohet gott
Hej Lars och tack för frågorna!
1. Det är väl inte gott att mörka företeelser där ledarskapet utövar ett ont inflytande. Och inte skydda ledare från konsekvenserna av sitt handlande heller. Sådana företeelser måste rensas bort. Men kanske skall inte alla detaljer alltid ut i ljuset då det kan skada de som drabbas ännu mer. Påbudet om celibat för präster är ju inte riktigt bibliskt vilket kan vara en förklaring till att dessa övergrepp sker i skymundan. Men ibland kan celibatet vara en riktig väg, kan gälla både enskilda och ledare.
2. Vår och Bibelns syn är att sex hör hemma i äktenskapet mellan en man och en kvinna. Där trohet och inbördes omsorg ges de bästa förutsättningarna att hålla ihop en stark relation. Sex är ett förbundstecken för den livslånga relation man lovar varandra. En människa utvecklas och förändras över hela sin livstid. Det finns ingen tidpunkt när man är klar och färdig som person. Om man glider isär har ju mycket med hur man odlar sin relation att göra.
3. Teologi är ju att metodiskt försöka förstå vad Gud vill med världen och med oss. Alla dessa prefix som befrielse-, feminist-, queer- osv. framför -teologi innebär oftast att man bestämt vilken lära man vill ha först. Och sedan försöker man skruva till Bibelorden, klippa och klistra så att de passar med den ideologi man redan bestämt sig för. Riktig teologi utgår alltid från att försöka förstå vad bibeltexten och författaren försöker säga utan att lägga en massa åsiktsfilter ovanpå. Javisst det är svårt, för vi har alla åsikter som vi gärna vill hitta i Bibeln. Bokstavstrohet vet jag inte riktigt vilken betydelse du lägger i. Om det är att bortse från att vissa texter är poetiska, andra historiska, många undervisande och många med bildliga betydelser så är ju inte bokstavstro bra heller. Men om det är att försöka förstå så objektivt som möjligt vad Bibeln faktiskt försöker säga, då är det bra.
Mvh Thomas Forslin