För en tid sedan skrev pastor Stefan Swärd en debattartikel i Dagen. Den handlade om församlingspastorer och om sådana alltid skulle vara heltidsanställda. Han menade att det inte alltid behövde vara så. Av de efterföljande artiklarna är Gunnar Johanssons (23/7) den som gjort störst intryck på mig. Tillsammans med Derek Prince´ kassettserie ”Five main ministries” har den inspirerat mig att skriva följande text.
Säg ”pastor” och de flesta som hört ordet/titeln tänker på predikanten i en frikyrka. (I den Evg. Lutherska ”frikyrkan” heter det präst.) De flesta pastorer är nog inte bara just pastorer, de är också förkunnare, föreståndare, ordförande, själavårdare mm.
Pastor är det latinska ordet för herde. Från början var det säkert så att pastorn var just herde, men med tiden har bilden förändrats en hel del. I synnerhet sedan det inrättades utbildning med inriktning på att samfunden skulle ha koll på pastorn, har fokus flyttats från kallelse till yrke. Den som tagit ”pastorsexamen” kan numera bli pastor för lite vad som helst; familjer, barn, ungdomar, lasarettspatienter, brottslingar är bara exempel.
I NT, Ef 4:11 nämns herde som en av fem tjänstegåvor – apostel, profet, evangelist och lärare är de övriga. Jag tror att många examinerade pastorer är någon av dessa fem, men bara ett fåtal av dom är genuina herdar. Visst är det en hel del av dom som fungerar som föreståndare/äldste i församlingar, men långt ifrån alla har kallelse till det. Ett för mig övertygande bevis på att så är fallet är att pastorer/föreståndare tenderar att flytta från församling till församling trots att denna tjänst är den enda av de fem som kan betecknas som stationär. Alltså, en herde är föreståndare/äldste och flyttar inte runt och en pastor som flyttar runt är inte herde utan profet, evangelist eller lärare.
När det gäller ursprunget för denna pastorskultur tror jag att det främst är den institutionaliserade utbildningen som ligger bakom och bakom den anar jag samfundsledningarnas vilja att kontrollera och styra så att förkunnelsen i församlingarna inte avviker från den grundläggande teologin. Ingen kan/får vara pastor i församling utan examination och ordination från samfundet. Då kommer följande fråga för mig: Behöver man ha en kallelse, är det i så fall någon av tjänstegåvorna, eller räcker det med rätt teologisk bekännelse? Som jag ser det går samfundens makt över församlingarna genom de ordinerad pastorerna som flyttar runt.
Ytterligare en sak som gjort pastorn till heltidsanställd yrkeskristen är synen på ledarskapet i församlingen. I NT finns inget som tyder på att någon församling leddes av bara en herde. Istället är det ett kollektivt ledarskap, en grupp äldste, som leder församlingen och även om det står att föreståndaren väl kunde ha rätt att uppbära lön, så är det inte så säkert att så var fallet. Däremot tror jag att församlingen stöttade sin föreståndare med pengar eller natura när det behövdes.
Hur är det idag i Sverige – hur många församlingar har äldstekår? Har alla pingstförsamlingar äldstekår? De är ju dessa som ska leda församlingen, inte en ensam pastor som dessutom byts ut var femte, sjätte eller sjunde år! Ett kollektivt, lokalt ledarskap skulle frigöra fler till tjänst, frigöra ekonomiska resurser och dessutom göra församlingen mera frimodig och mindre sårbar.
HÖGST VÄSENTLIGT
Jag tror du tar upp något mycket viktigt här. Något som är en nagel i ögat på många pastorer, men som ändå behöver lyftas upp.
Själv har jag trott att mig vara ensam med sådana tankar men
vill man verkligen gå till botten med vad skriften visar så stämmer
det du säger.
Faktum är är att många blir pastorer helt enkelt för att dom gillar
att synas och bestämma. Nya testamentet visar en helt annan bild
av Guds församling. En församling där man försöker lyfta fram och
inspirera varandra istället för att sjukligt bevaka sina revir
och förmåner.
Faktum är att själva väckelsen är kopplad till hur vi ser på
denna fråga.
Bra Nils Olof!
Tack för uppmuntran. Även om det var länge sedan jag hörde Derek Prince´ undervisning, så har jag inte kunnat släppa ämnet. Jag hoppas att någon pastor vågar byta väg och handla efter sin egentliga kallelse. Det skulle gagna alla parter, Guds Rike inte minst. Tack än en gång.
/Nils-Olof
JASÅ, har Derek Prince talat om detta, det var intressant.
Jag har kommit fram till detta av egna studier i Skriften.
Däremot tror jag inte alls att det vore någon bra lösning att pastorer sadlade om. Församlingarna har blivit så oerhört passiviserade i hundratals år av att vara vana att ha pastorer där en eller kanske två sköter alla andliga ämbeten: Apostel, profet, lärare, evangelist eller herde etc. det skulle bli i alla fall förödande om en hastig förändring skedde.
Först krävs gedigen undervisning som gör att personer som är kallade
får träda fram så att ett sunt teamwork kan växa fram där församlingens uppbyggelse och upprättelse är målet. Alltså inte evangelisation som alla tror idag. Evangelisation är en frukt av en
stark församling samt av det särskilda ämbetet; evangelisten.
Eller kan möjligtvis stor förföljelse som i Kina återställa det som Gud tänkt.
Jag skulle gärna vilja höra derek prince undervisning har du den?
Jag har också studerat detta utifrån skriften. Däremot har jag svårt att hålla med dig om att Herde skall vara församlingsföreståndare. Jag finner inte att det står det i Bibeln. Kanske är det mest naturliga ur våran perspektiv.
Det viktigaste är att församlingsföreståndare ser till att tjänstegåvorna verkar i alla områden. Hela Jesusliv var präglat av dessa områden.
Skulle jätte järna vilja höra Derek Prince undervisning om detta, kan man få det på nåt sätt?
Ja, jag har den på kompakt-kassett. Dvs jag har alla utom den om evangelisten. Jag lånade ut den och fick den inte tillbaka. Men vad märkligt att du så här långt efteråt läste min text och reagerade på den. Under lång tid (ett par år) har jag inte skrivit något till nätverket och inte heller regelbundet läst på sidan, men idag gjorde jag det och såg din kommentar. Be admin om min e-post så kan vi kommunicera direkt över ämnet.