Dialog eller mission. Om trender i tiden och vad det gör med oss.

Det gäller att vara trendig. Begrepp som frikyrkopastor står i den aktuella politiska kontexten som något motsträvigt gammaldags och reaktionärt. Begreppet används aktivt som beteckning för något nedsättande och inkrökt.

I mediala sammanhang utövar de så kallad granskarna ingående granskning av allt från Frälsningsarmén till bibeltrogna kristna i avsikten att hitta hakar att hänga ut förlöjliga och kanske marginalisera. Utgångspunkten är nog inte illvilja i sig eller hat utan strävan att visa att alla inte är med där det händer…..

Vissa religiösa ledare eller präster redovisas dock som mer framåtsyftande och radikala. Med radikala avses då oftast när man ligger i framkant av det som anses vara den vardagliga publika mediala och politiska diskussionen. Här är några faktiska exempel:
– några präster i Engelbrekts församling i Stockholm som utdelar ockult välsignelse och handpåläggning i en indisk Guds namn samtidigt som man ger kristen nattvard.
– en kvinnlig präst i Svenska kyrkan som tycker det är otidsenligt med synd. Jesu död på korset och att han offrades för vår synd och annat därtill anses opassande i dagens tidsålder vilket som logisk följd måste bli att också den gamla trosbekännelsen förpassas till historien
– fräcka Stockholmspräster sysslar i tjänsten med orientaliska religiösa, men inte kristna, riter och åker till Indien för att lära om Gud i icke kristna religioner
– En Stockholmsförsamling i Svenska kyrkan anställde en Imam. Avsikten var då att i jämlikhetens kontext skulle denne kunna predika islamsk tro, förhållningssätt och liv. Detta borde då  per definition innebära att man bröt mot den svenska jämställdhetslagen då kvinnans roll i islams lära och särskilt förkunnelsegärning, skiljer sig från svensk lagstiftnings ambitioner
– fräcka medvetna präster som tillsammans med maffiga sk. läderbögar gillar att bekräfta helheten och tillhörigheten med homo- bi- och transsexuella
– käcka präster som gärna viger människor samman oavsett kön och då lämnar den uråldriga bibeln i historiehyllan
– framtidsinriktade kyrkliga och frikyrkliga ledare/präster viger homo- bi och transsexuella, ännu enbart i par, men det kanske enbart är en tidsfråga innan parbegreppet kan utvecklas.
– framåtsyftande kristna ledare(Sjövik SB folkhögskola) som bjuder in Asatroende teologer för kloka föredrag och teologisk utveckling om fred och uppror
-samfundsledare från SKR som ställer upp sig i rader och bekräftar sympatier för blodsudlade islamtroende diktatorer som den i Syrien som inte alls ser ut vare sig som Khadaffi eller Hitler
– öppenhjärtliga frikyrkoledare som ber till Gud tillsammans med islamske stormuftin i den islamska helgedomen och därvid känner sig nöjd med det. Trots att denne Stormuftin, denna icke kristne överstepräst inte bemödar sig på grund av sin heliga Koran att bemöta kvinnan någorlunda mänskligt

Så visst sker det en utveckling. Men är den rätt och riktig?

 Kan man lära sig  något av de klassiska baptisterna?

 1894 samlades 8 personer på ångaren Grebbestad för att åka till Fjällbacka och missionera. Det blev embryot till Bohusläns skärgårdsmission, en klassisk baptistisk missionsverksamhet.
Det som drev dessa åtta var upplevelsen av att det i det s.k. kristna politiskt styrda och religiöst kulturella landskapet saknades den bibliska förkunnelsen om Jesus, tro, nåd, omvändelse, försoning och dop. När baptisterna mötte de rådande värderingarna ansågs de vara upprorsmakare, villolärare och motståndare till Gud. De bespottades, hånades, slogs ned med påkar, yxor och knutna nävar. Farkoster sänktes, predikanterna fick sova utomhus osv Massor av händelser finns noga dokumenterade.

Otto Länsberg var en av de mest kända baptistmissionärerna och han skrev om förföljarna som utdelade okvädesord, hån, slag, yxhugg mm följande:

”Jag beslöt då att hellre lida vad som helst, än att söka hämnas hans orättfärdighet. Vid ett anat tillfälle blev jag överfallen av en person som hotade att skjuta mig, Han lade handen på bössan, men i samma ögonblick visade sig för mig min älskade Frälsare, och jag sade med detsamma: ”Jaså, är Du här. Ja, då är jag inte rädd; jag får sällskap hem!” Jag vände mig om och mannen skyndade bort.”

Pastor Otto Länsberg

 

Det Länsberg gjorde är det som vi inte gör idag. Han missionerade i sin dialog. Därför blev han illa utsatt av konvenansen, men vann många för Kristus och fick starta många församlingar och döpa många.

Länsberg predikade och vittnade om Jesus och den klassiska baptistiska förkunnelsen. Han såg personer som omfattade den svenska statliga sociala och kulturella och religiösa föreställningsvärlden som mål för missionsverksamhet. Han vill ge dem evangeliet och ville föra dem till Kristus, till omvändelse, tro, dop och församlingsgemenskap.

Läser vi den svenska baptismens agerande under de senaste åren är ord som mission och evangelisation mycket nedtonat. Inneordet är numera ”Dialog”

I förhållande till Islam används ordet dialog konsekvent. Kanske vill vi inte förkunna evangeliet det klassiska för muslimer…???

I den externa kommunikationen på SB hemsidan är samfundet tydligt. Det som lyfts fram är solidaritet och medmänsklighet vilket i sig är oerhört viktigt och en konsekvens av kristen tro och efterföljelse.

Men det är mycket tydligt att dialog är en slags modern en ersättning för mission.

Inom Svenska kyrkan skedde ett brott mellan den moderna kyrkligheten och den bibeltrogna. Den bibeltrogna tog sig namnet Missionsprovinsen av just det skälet att missionsarbete i Sverige och utomlands är helt centralt.

Länsberg hånades på gatorna när han som pastor i min hemförsamling mötte människor med den tidens värderingar. Han vek inte en tum från den kallelse Gud gav honom att hela sitt liv tjäna Gud och evangelisera.

Vi behöver inte anställa imamer, utbilda dem i baptistsamfundets regi eller artigt förhålla oss till dem eller blodbesudlade diktatorer. På samma sätt som Deutsche Kirche gjorde på -30 talet för att man antog den politiska kontexten.

Statens makt över kyrkan såväl den svenska kyrkan som Frikyrkan ökar alltmer trots att de formella banden är upplösta. Vi kan med lätthet se en anpassning som gör att vi galant klarar en granskning av Agenda, uppdrag granskning, Jämo, DO och miljökontoret. Vi kan snart också få applåder av regnbågsfolket på HBT festivalen för att vi är så radikala.

Länsberg var radikal då. Han följde Guds ord. När han skulle mördas för sin tro stod Frälsaren där: ”Jaså är det Du”, sa Länsberg. ”Ja då är jag inte rädd.” Och den tilltänkte mördaren vände sig bort. Klassisk baptism som kan översättas till realtid. Om vi vill.

Lars Göran Berg

Det här inlägget postades i Baptism, Evangelisation. Bokmärk permalänken.

2 svar på Dialog eller mission. Om trender i tiden och vad det gör med oss.

  1. LaVon Claycomb skriver:

    Please Sir, can you provide any additional history on Pastor Otto Lansberg. He is the brother of my Great Grandmother Mary who came to the United States. She was born 29 Oct 1867 in Upsalla, Sweden and lived to be 100 years old. I do know that Otto married and had several children but know nothing further.
    Any information would be most appreciated.
    Sincerely,
    LaVon Claycomb

  2. admin skriver:

    LaVon Claycomb.
    Nice to hear that Otto Länsberg is in some peoples mind also in US. I have given You a answer in Your own post box.Länsberg lived in US for about 10 years and he was studying in Pittsburg university and sooner pastor in the baptist church iin Philadelphia.
    1891 borned in Örebro 1862 come from US springtime 1891 God told Him that he should work for the Lord in Bohuslän and the city of Uddevalla.
    1893-1907 was Länsberg pastor in the baptist church in Uddevalla. He also worked in the region Bohuslän and the area for Bohusläns Skärgårdsmission.
    He was also treveling around in Sweden as a preacher and did many journeys to the home town Örebro.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *