Den svenska kyrkans biskopar är oroade att omvända muslimer skall bli förtryckta om det utvisas ur Sverige till ett muslimskt land. Dopet kan bli en källa till problem som måste utredas.
Inom kyrkan finns ju många riktningar. Extremt ovanligt var det när en Stockolmsförsamling vid sidan av församlingens präster ville anställa en muslimsk Imam för att med kyrkans medel och anställning i ryggen predika muslimsk tro och lära.
Märkligt.
Dock inte helt oväntat. Liknande tankegångar utvecklades av vår egen Sjöviks folkhögskola som ju faktiskt tillskrev staten i avsikt att utbilda Imamer så att de bättre skulle kunna tjäna i den svenska muslimska församlingens arbete.
Så biskoparnas rädsla över dopets konsekvenser är ju logisk. Kanske är den avgörande frågan huruvida muslimerna faktiskt vill lämnat koranen och sin gamla lära, söka sig till Kristus och vända om. Där finns liksom kärnan i sakfrågan och just det som missionsbefallningen handlar om. I dagens samhälle med politisk prioriterad valfrihet och acceptens blir en smal väg ett problem i den mediala kontexten. ”One way Jesus” blir ett problem. Frågan är dock om det finns någon annan väg än den smala.
Historien lär oss att när baptismen växte fram i Sverige stod värderingsfrågan inför liknande frågeställningar som nu. Kanske är den politiskt formulerade läran ännu starkare nu än vid sekelskiftet trots att staten på ytan inte reglerar religionen.
I Bohusläns skärgårdsmissions pionjärarbete för tro omvändelse dop och församlingsbildning möttes de också av hot och våld. Pastor Länsberg, kallad Bohusläns apostel var en känd förkunnare. Så här refererades en dopförrättning i havet vid Mollösund:
”En dopförrättning som skulle hållas i havet vid Mollösund sommaren 1918,hade några män beslutat sig för att göra om intet. De satte sig vid den trånga passage, som ledde ned till vattnet vid det tillämnade dopstället, och bedyrade med ed att det skulle bli något dop av. Det skulle de förhindra.. Om en stund kommo dopförattaren, som var pastor Länsberg jämte brodern , som skulle döpas och gingo ned till vattnet. Då var det som en osynlig hand fattat männen och reste upp dem i ett ögonblick De stodo på ömse sidor om gångstigen där Länsberg och dopkandidaten gingo. Ej ett ord sade de och ej ett finger lyfte de för att hindra dophandlingen. Efteråt ägde ett obehagligt intermezzo rum, men dopet hade dock tydligen genom Guds ingripande kunnat ske ostört Det året bildades församlingen i Mollösund och dess predikant och föreståndare var Herman Gustavsson.” Källa: Bohusläns skärgårdsmission
Foto: Otto Länsberg som ung baptistpredikant